سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 64
بازدید دیروز : 101
کل بازدید : 459206
کل یادداشتها ها : 2619
خبر مایه


 بازار آهن در روزهای اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. افزایش 20 درصدی قیمت دلار در دو ماه اخیر، باعث شده تا قیمت آهن آلات و اغلب مصالح ساختمانی نیز افزایش یابد. احتمالا این افزایش قیمت‌ها با فاصله‌ای کوتاه، در قیمت تمام شده ساختمان و فشار بر سازنده و مصرف‌کننده نمایان خواهد شد...

آهن پرایس: بازار آهن که در روزهای گذشته با عقب‌نشینی دلار تا حدی آرام گرفته بود، دیروز با افزایش دوباره قیمت دلار به مرز 60 هزار تومان، بار دیگر ملتهب شد.
نوسانات قیمت دلار در روزهای اخیر، باعث شده تا بازار آهن نیز با نوسانات زیادی همراه باشد. به طوری که در روز گذشته، افزایش 1000 تومانی نیز در قیمت میلگرد مشاهده شد.
قیمت دلار پس از توقف چند روزه در کانال 59 هزار تومانی، روز گذشته از مرز 60 هزار تومان هم گذشت و در پایان روز روی 60 هزار و 200 تومان بسته شد، رشد 20 درصدی قیمت دلار در دو ماه اخیر، افزایش قیمت آهن و اغلب مصالح ساختمانی را به دنبال داشته است؛ به‌طبع این افزایش قیمت‌ها، با فاصله‌ای کوتاه، در قیمت تمام شده ساختمان و فشار بر سازنده و مصرف‌کننده نمایان خواهد شد.

بازار آهن در التهاب نوسانات دلار

بازار آهن در روز گذشته با نوسانات متعددی همراه بود به طوری که قیمت روز میلگرد در برخی کارخانه‌ها به طور میانگین با افزایش 100 تا 300 تومانی روبه‌رو شد، اما در برخی کارخانه‌ها قیمت‌ها ثابت ماند. کف نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار دیروز به بالای 26.500 تومان رسید.
به دنبال نوسانات افزایشی بازار، قیمت میلگرد میانه 26.900 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد فایکو 26.300 تومان و قیمت میلگرد میلگرد 14 و 16 ذوب آهن اصفهان 27.400 تومان اعلام شد. قیمت میلگرد آناهیتا گیلان به 28 هزار تومان رسید که بالاترین قیمت روز گذشته بود.
تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها ثبات قیمت را تجربه کرد، اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و قیمت تیرآهن ظفر بناب قیمت این محصول را 50 تا 100 هزار تومان کاهش دادند.
قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود، اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها 200 تا 500 تومان کاهش داشت. قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق استیل در اکثر کارخانه‌ها 700 تومان افزایش یافت.
قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل آلومینیوم و انواع پروفیل‌ها در برخی کارخانه‌ها با افزایش200 تا 700 تومای همراه بود. قیمت قوطی و پروفیل تولید شده از ورق ضخامت 2 میلیمتر نیز 200 تا 600 تومان افزایش یافت و به حدود 43500 تومان رسید.
قیمت روز لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی و سایر لوله‌ها در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده 200 تا 700 تومان افزایش داشتند. قیمت روز نبشی و ناودانی و قیمت سپری آهنی در اکثر کارخانه‌ها 200 تا 300 تومان افزایش داشت، اما در برخی کارخانه‌ها قیمت‌ها ثابت ماند.


همانطور که اشاره شد با شعله‌ور شدن نرخ دلار که گویا ناشی از اخبار سیاسی بود، قیمت آهن آلات نیز کماکان به روند افزایشی خود ادامه دادند، علاوه بر نوسانات دلار، کمبود نقدینگی در بازار و همچنین انباشت بارهای فروخته نشده، از دیگر عواملی هستند که به التهاب بازار آهن دامن زده‌اند.
گفتنی است در حال حاضر، کارخانجات بخش خصوصی در بازار دست پیش را دارند و با استفاده از نوسانات دلاری و محرک معاملات بورس کالا، قیمت‌ها را به طور مداوم افزایش می‌دهند؛ به عقیده کارشناسان تا زمانی که نوسانات دلار ادامه داشته باشد، بازار آهن نیز با التهاب و نوسانات زیادی همراه خواهد بود.
هفته گذشته نوسانات نرخ ارز، محرک اصلی بازار فولاد بود و قیمت محصولات این زنجیره افزایش یافت؛ گویا محدودیت‌های انرژی، تولید شمش و تحویل سفارش‌ها را با مشکل مواجه کرده است که این امر نیز محرک قیمت آهن آلات به شمار می‌رود.
بخشنامه جدید وزارت صمت مبنی بر عرضه کل ارز صادرات به نرخ نیما، صادرات فولاد را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد همچنین وضعیت صنعت فولاد در سال آینده با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، محدودیت‌های برق و حامل‌های انرژی نامعلوم است و جزو پارامترهایی است که در تعیین قیمت آهن آلات مؤثر هستند.

معامله 91 درصدی شمش

گزارش‌ها از معاملات شمش فولاد حاکی از افزایش تقاضا و قیمت این محصول همراه بود. روز گذشته بیش از 166 هزار و 713 تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه شد که 91 درصد آن مورد معامله قرار گرفت. حجم تقاضا برای شمش فولاد در روز دوشنبه 1.9 برابر حجم عرضه بود.
قیمت میانگین موزون شمش فولاد در روز دوشنبه 21 هزار و 172 تومان به ازای هر کیلوگرم بود که 1.47 ریال افزایش را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد؛ میانگین قیمت پایه شمش فولاد در 20 هزار و 340 تومان به ازای هر کیلوگرم برآورد شد که 1.1 درصد رشد را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:چشم انداز بازار آهن در دو هفته آینده

شمش فولاد در روز دوشنبه با میانگین قیمت 23 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید، کف نرخ میلگرد به 26 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد.
وزارت صمت اعلام کرده است که در سال آینده کل ارز صادرات باید با نرخ ارز نیمایی انجام شود. این موضوع می‌تواند انگیزه صادرات را کاهش و عرضه محصولات را در بازار داخلی افزایش دهد؛ گفتنی است در چنین شرایطی احتمال دارد بازار منفی شود.

خرید 90 هزار تن آهن برای مسکن ملی

در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، روز دوشنبه 14 اسفند 1402، بزرگترین خرید حوزه فولاد در بورس کالا با هدف تامین مصالح مورد نیاز این طرح انجام شد. در این معامله، 90 هزار تن فولاد شامل 4 نوع میلگرد پرمصرف به مبلغ حدود 2 هزار میلیارد تومان خریداری شد.
این معامله به عنوان بزرگترین خرید فولاد برای عملیات تولید مسکن در کشور محسوب می‌شود؛ این اقدام نشان‌دهنده عزم دولت برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و با این خرید، بخش عمده‌ای از عملیات ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سال آینده از افزایش قیمت‌ها در امان می‌مانند.
هدف از این خرید را می‌توان مدیریت زنجیره کالا ازابتدای زنجیره فولاد تا مسکن، جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تسریع در روند ساخت و ساز تلقی کرد.
همچنین می‌توان به ثبات قیمت فولاد برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن، کاهش نگرانی سازندگان در خصوص افزایش قیمت تمام شده آهن آلات و تسریع در روند ساخت و ساز و تحویل واحدها به متقاضیان را از اهداف و پیامدهای این معامله دانست.

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ